Profit First Professionals

Waarom klanten niet logisch handelen en wat dat ze kost

Ook jij hebt ze ongetwijfeld. Klanten die onlogisch handelen. Die gewoon niet doen wat ze moeten doen, terwijl je het ze nota bene hebt uitgelegd.
Klanten die geld uitgeven wat ze niet hebben.
Klanten die geld uitgeven aan dingen waar ze geen geld aan zouden moeten uitgeven.
Klanten die pas op het allerlaatste moment hun bonnen en facturen aanleveren.
Klanten die hun ‘huiswerk’ niet doen, zodat jij ze niet kunt helpen.

Onbegrijpelijk.

Of toch niet?
Het gekke is, wij denken dat we logisch en rationeel handelen. We zijn tenslotte ondernemers, en we zijn niet voor niets zover gekomen.
Maar dat is een misvatting. De meeste beslissingen maken we op basis van emotie. Meestal geheel onbewust.
En dat zijn niet altijd de beste beslissingen.
(Met ‘we’, bedoel ik natuurlijk je klant. Maar eerlijk gezegd ook mijzelf en wellicht zelfs jou ;-))

Dit vertel ik je niet zomaar. Dit is essentieel. Want als we weten wat de oorzaak is van gedrag van klanten, kunnen we er iets aan doen.
Een wijs mens zei ooit eens: Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg. Dus als je andere resultaten wilt, moet je andere dingen doen.
Deze quote wordt toegewezen aan Einstein, maar we weten niet zeker of hij dat wel zei. Wie het ook zei, ik gebruik de quote graag. Want hij zet je aan om andere dingen te doen. Lees meer

Certificering Arjan

Arjan certificeerde ondanks ‘echt geen tijd’

Ik stapte op de fiets naar Bunschoten om Arjan Heinen persoonlijk te feliciteren met zijn Profit First Professionals certificering. Eerlijk is eerlijk, ik ga niet bij iedere PFP’er persoonlijk langs als ze certificeren, maar als je zo dichtbij zit dat ik kan fietsen én als je Spakenburgse bollen trakteert, kan ik de verleiding niet weerstaan!

Certificering Arjan

Er ging iets aan vooraf. Arjan was al eventjes bezig met de opleiding, maar certificeren ging niet zo snel als hij hoopte. Hij had (zoals veel administratiekantoren) eigenlijk een personeelstekort, maar er speelde nog van alles. Arjan zat bovenop het klantwerk. Alhoewel hij theoretisch best zag dat hij meer aan zijn team moest overlaten zodat hij zichzelf vrij kon spelen voor het strategische werk, was het een proces om dat ook daadwerkelijk te gaan doen. Lees meer

ProfitCon PFP

Rudy (boekhouder / winstadviseur) realiseerde zijn droom: een huis in Spanje

ProfitCon betekent voor iedereen iets anders. De één krijgt een ongelofelijk praktisch businessidee – wat alles verandert. De ander legt een contact, met iemand die daarna businesspartner wordt. Weer een ander krijgt eindelijk weer zin in het vak, omdat ze voelt dat het echt anders kan. En Rudy? Rudy ging dromen. Dromen over een huis in Spanje. Waar hij een aantal maanden per jaar kan verblijven en werken.
Dat beeld zag hij op ProfitCon 2018 voor zich, en werd afgelopen maand realiteit:

Lees meer

Emoties. Wel of niet belangrijk in je business?

Emoties. Wel of niet belangrijk in je business?

Business is not about emotions
Mensen zijn emotionele wezens

Wat is nou waar? En wat moet je hiermee?
Ik schrijf vandaag over de lastige kloof tussen emoties en business.
Want oh, wat is het belangrijk om daar grip op te krijgen.

Als trainer en coach van financieel professionals heb ik het jarenlang lastig gevonden het emotionele aspect mee te nemen in mijn coaching. Accountants zien me aankomen… Business is zakelijk… Emoties zijn voor privé… althans… zo dacht ik lang.
Wijsheid komt met de jaren denk ik 😉

Ondertussen begrijp ik heel goed dat emoties een kracht zijn die we niet kunnen ontkennen.

Dat het wel of niet managen van emoties een grote impact heeft op geluk, winst, gezondheid en succes. En dat het meenemen van emoties in de begeleiding van mijn klanten dus heel belangrijk is.

Lees meer

Miranda Straver Profit First Professional

‘Dit is een businesscoaching en persoonlijk ontwikkelingsprogramma voor accounting- en boekhoudprofessionals’

Interview met Miranda Straver – Profit First Professional

Samen met mijn man, Arno Leurink, had ik al een bedrijfsadvieskantoor. Hij nam met name het financieel administratieve deel voor zijn rekening; ik richtte me vanuit mijn bedrijfskundige achtergrond vooral op coaching van ondernemers. Ik dacht dat ik niet zoveel met cijfers had. Totdat ik het boek Profit First las. Ik wist meteen: “Dit snap ik.” Waarop Arno zei: “Dat is tof, dan snappen ondernemers dit ook.” We zagen Profit First daarmee vooral als een sales-kans: een manier om klanten nog beter van dienst te zijn. We zijn toen allebei meteen ingestapt in de opleiding voor Profit First Professionals.

En het klopt ook: met Profit First hébben we een systeem waarmee we klanten beter kunnen begeleiden met coaching en met cijfers. Maar de opleiding is zoveel méér dan het leren van een systeem. Het is een persoonlijk ontwikkeltraject. Dat vind ik zo mooi aan wat Femke doet: ze heeft van de PFP-opleiding een business-coaching programma gemaakt, specifiek voor accountants en administratie-professionals. Er zit zo’n gelaagdheid in de opleiding. Aan de ene kant verdiep je je in het systeem, zodat je je klanten beter kunt helpen. Maar het gaat er binnen de opleiding vooral om dat accountants en administratie-professionals geholpen worden hoe zij zelf meer voor hun klanten kunnen gaan doen. Lees meer

De kracht van uitzoomen

De kracht van uitzoomen

Ik schrijf dit vanaf het terras bij het Maarten Maartenshuis op Landgoed Zonheuvel (je weet wel, daar waar in september ook ProfitCon plaats vindt). Over een half uurtje verwacht ik hier Sonja, onze Operationeel manager, en Anouk, onze funnel-expert. We gaan een dagje brainstormen over onze funnels. Even uitzoomen en daarna weer inzoomen eigenlijk.

We zitten niet voor niets op Zonheuvel. Natuurlijk hadden we dit ook bij mij op kantoor kunnen doen. Stukken goedkoper, en scheelt ook reistijd. Of zelfs online. Helemaal lekker praktisch. Maar daar kiezen we bewust niet voor. Door even weg te zijn van kantoor, nemen we letterlijk afstand en creëren we ruimte om te kijken naar ons bedrijf. Om te kijken naar het grotere geheel. Wat is het grotere plaatje (uitzoomen) en hoe passen de diverse funnels, mails en producten daarin (inzoomen)?

Lees meer

ProfitCon 2021 Martijn Bos MEPS

Zullen we even een MEPS Check-in doen?

Hoe ist? 

Het is een vraag die je waarschijnlijk tientallen keren per dag stelt. Aan je lief, je collega’s, willekeurige passanten en klanten.

Prima vraag. Soms.
Maar lang niet altijd.
Want als je vraagt Hoe ist? krijg je een antwoord dat alle kanten op kan gaan en zelfs behoorlijk nietszeggend kan zijn. Iemand kan liegen en zeggen oh goed hoor terwijl dat eigenlijk niet zo is, of iemand gaat uitgebreid toelichten hoe de cassière bij de plaatselijke supermarkt super inefficiënt was. Like you care….

Als je: Hoe gaat het? vraagt aan een collega of medewerker kan het antwoord ook alle kanten op schieten. En soms krijg je een reactie waar je helemaal niets mee kunt. En dat is zonde. Zonde van de tijd en energie van zowel jou als die ander.
Lees meer

ProfitCon 2021 Martin Bissett

Ik deed een klein onderzoekje op LinkedIn en daar kwam dit uit

Ik opende onlangs een poll op LinkedIn. Dit kwam er uit:

LI poll

Prijsstelling is volgens deze poll een uitdaging voor boekhouders. Hoe bepaal je de juiste prijzen? Hoe verhoog je prijzen?
Het zijn onwijs belangrijke vragen, want een hogere prijs zie je in de dienstverlening direct terug in je winst!

Lees meer

ProfitCon Sprekers Focus

Kun jij deze mail lezen zonder je telefoon te checken?

Wat maakt dat de ene boekhouder met de leukste klanten werkt, goed verdient én tijd over heeft voor sport en vakantie, en de andere boekhouder zich helemaal de peentjes werkt voor klanten die energie vreten zonder daar genoeg voor betaald te krijgen?

Is het mazzel? De juiste strategie? Mindset? Een sterk team? Of is het een combinatie van dat alles (behalve mazzel dan, daar geloof ik niet zo in) plus nog iets anders? Dat denk ik. Ik denk dat succes van je vraagt dat je de juiste dingen doet op het gebied van strategie en organisatie, maar dat het doen van de juiste dingen nog iets anders vraagt: Focus.
Lees meer

De ticketverkoop voor ProfitCon op 6 & 7 september is gestart!

De ticketverkoop voor ProfitCon op 6 & 7 september is gestart!

Terassen, dierentuinen, sportscholen en zwembaden. Langzaam aan gaat de wereld weer open. Kunnen we elkaar weer ontmoeten, zonder scherm ertussen. De overheid streeft ernaar dat er vanaf 1 juli weer evenementen mogen plaatsvinden. We hebben er dan ook het volste vertrouwen dat we jou na de zomer met open armen kunnen ontvangen op ons ProfitCon event!

Zie je het al voor je? Nieuwe mensen en oude bekenden ontmoeten. Kijken naar de beste (Live!) sprekers die we voor je konden vinden. Samen lachen, sparren en misschien zelfs huilen. We sluiten niets uit op ProfitCon 😉 Nieuwe inspiratie, praktische ideeën en bakken energie opdoen. Genoeg om maanden op te teren!

Dat is ProfitCon!

Lees meer