De kracht van uitzoomen

De kracht van uitzoomen

Ik schrijf dit vanaf het terras bij het Maarten Maartenshuis op Landgoed Zonheuvel (je weet wel, daar waar in september ook ProfitCon plaats vindt). Over een half uurtje verwacht ik hier Sonja, onze Operationeel manager, en Anouk, onze funnel-expert. We gaan een dagje brainstormen over onze funnels. Even uitzoomen en daarna weer inzoomen eigenlijk.

We zitten niet voor niets op Zonheuvel. Natuurlijk hadden we dit ook bij mij op kantoor kunnen doen. Stukken goedkoper, en scheelt ook reistijd. Of zelfs online. Helemaal lekker praktisch. Maar daar kiezen we bewust niet voor. Door even weg te zijn van kantoor, nemen we letterlijk afstand en creëren we ruimte om te kijken naar ons bedrijf. Om te kijken naar het grotere geheel. Wat is het grotere plaatje (uitzoomen) en hoe passen de diverse funnels, mails en producten daarin (inzoomen)?

Lees meer

ProfitCon 2021 Martijn Bos MEPS

Zullen we even een MEPS Check-in doen?

Hoe ist? 

Het is een vraag die je waarschijnlijk tientallen keren per dag stelt. Aan je lief, je collega’s, willekeurige passanten en klanten.

Prima vraag. Soms.
Maar lang niet altijd.
Want als je vraagt Hoe ist? krijg je een antwoord dat alle kanten op kan gaan en zelfs behoorlijk nietszeggend kan zijn. Iemand kan liegen en zeggen oh goed hoor terwijl dat eigenlijk niet zo is, of iemand gaat uitgebreid toelichten hoe de cassière bij de plaatselijke supermarkt super inefficiënt was. Like you care….

Als je: Hoe gaat het? vraagt aan een collega of medewerker kan het antwoord ook alle kanten op schieten. En soms krijg je een reactie waar je helemaal niets mee kunt. En dat is zonde. Zonde van de tijd en energie van zowel jou als die ander.
Lees meer

ProfitCon 2021 Martin Bissett

Ik deed een klein onderzoekje op LinkedIn en daar kwam dit uit

Ik opende onlangs een poll op LinkedIn. Dit kwam er uit:

LI poll

Prijsstelling is volgens deze poll een uitdaging voor boekhouders. Hoe bepaal je de juiste prijzen? Hoe verhoog je prijzen?
Het zijn onwijs belangrijke vragen, want een hogere prijs zie je in de dienstverlening direct terug in je winst!

Lees meer

ProfitCon Sprekers Focus

Kun jij deze mail lezen zonder je telefoon te checken?

Wat maakt dat de ene boekhouder met de leukste klanten werkt, goed verdient én tijd over heeft voor sport en vakantie, en de andere boekhouder zich helemaal de peentjes werkt voor klanten die energie vreten zonder daar genoeg voor betaald te krijgen?

Is het mazzel? De juiste strategie? Mindset? Een sterk team? Of is het een combinatie van dat alles (behalve mazzel dan, daar geloof ik niet zo in) plus nog iets anders? Dat denk ik. Ik denk dat succes van je vraagt dat je de juiste dingen doet op het gebied van strategie en organisatie, maar dat het doen van de juiste dingen nog iets anders vraagt: Focus.
Lees meer

De ticketverkoop voor ProfitCon op 6 & 7 september is gestart!

De ticketverkoop voor ProfitCon op 6 & 7 september is gestart!

Terassen, dierentuinen, sportscholen en zwembaden. Langzaam aan gaat de wereld weer open. Kunnen we elkaar weer ontmoeten, zonder scherm ertussen. De overheid streeft ernaar dat er vanaf 1 juli weer evenementen mogen plaatsvinden. We hebben er dan ook het volste vertrouwen dat we jou na de zomer met open armen kunnen ontvangen op ons ProfitCon event!

Zie je het al voor je? Nieuwe mensen en oude bekenden ontmoeten. Kijken naar de beste (Live!) sprekers die we voor je konden vinden. Samen lachen, sparren en misschien zelfs huilen. We sluiten niets uit op ProfitCon 😉 Nieuwe inspiratie, praktische ideeën en bakken energie opdoen. Genoeg om maanden op te teren!

Dat is ProfitCon!

Lees meer

Wat doe je met klanten die beter kunnen stoppen

Wat doe je met klanten die beter kunnen stoppen?

Heb jij klanten die overwegen te stoppen met hun bedrijf? Of heb jij klanten van wie jij van mening bent dat ze zouden moeten stoppen?
Dat zijn geen makkelijke gesprekken. Veel ondernemers zijn gekomen waar ze nu zijn dankzij een enorme dosis doorzettingsvermogen en overlevingsdrang. Stoppen komt niet altijd in hun vocabulaire voor. Maar doorgaan tot een faillissement erop volgt is een heel slecht plan. Weloverwogen stoppen zodat je met een schone lei verder kunt kan dan een veel betere zet zijn.

Ik maakte daar met Eénvandaag een mooi TV-item voor. Zie de video onderaan dit artikel.
Lees meer

Ook wij moesten alle fases van de rouwkromme door #coronamaatregelen

Ook wij moesten alle fases van de rouwkromme door #coronamaatregelen

De tickets waren (op 5 na!) uitverkocht! En toen… toen was er vorige week maandag de persconferentie waarna de boodschap nogal hard binnendenderde. Max 30(!!!) in een zaal… Wij zaten ondertussen op 95 mensen…

Natuurlijk moesten ook wij even de 5 fases uit de rouwkromme door:

  1. Ontkenning: Deze regels zijn voor 3 weken, wie weet kan het over 5 weken tóch door gaan
  2. Woede: F*ckr de f*ckr de f*ck
  3. Onderhandelen: Misschien kunnen we in groepen van 30 werken? Of in 3 zalen?
  4. Depressie: Ik blijf de hele dag in bed liggen. O nee, ik moet er toch uit…
  5. Aanvaarding: Wat kan er wel?

Ik heb geen idee hoeveel tijd er staat, voor die eerste 4 fases van de rouwkromme, maar wij namen er 1,5 dag voor. Toen moesten we kost wat het kost in fase 5 zijn. Want dinsdagmiddag om 13:00 uur namen we het besluit: ProfitCon gaat virtueel! Lees meer

Ik kreeg wat ik vroeg maar niet wat ik wilde en niemand was happy

Ik kreeg wat ik vroeg maar niet wat ik wilde en niemand was happy

Facebook herinnerde mij aan de dag voor mijn huwelijk, in 2013, toen ik in een nagelsallon mijn nagels liet lakken.

Ik kreeg wat ik vroeg maar niet wat ik wilde en niemand was happy

Dit was geen fijne klantervaring. Ik voelde me niet serieus genomen, en erger nog, het resultaat was niet naar verwachting, want mijn nagellak was al stuk voordat mijn huwelijksdag goed en wel begon.

Vorig jaar waagde ik nóg een poging.

Lees meer

Mijn 8-jarige snapt het financiele spel een stuk beter dan menig ondernemer

Mijn 8-jarige snapt het financiele spel een stuk beter dan menig ondernemer

Mijn oudste heeft een aantal grote hobbies: Donald Duckjes lezen staat tegenwoordig met stip op 1. Maar Pokémon Monepoly spelen is ook wel een hele grote liefde van hem. Dus van de week, toen hij een flinke stapel Duckjes had verslonden, vroeg hij of ik met hem wilde Monopolyen.
We waren zo’n twintig minuutjes in het spel toen mijn kaak naar de tafel zakte. Op zijn goed engels: een jaw-dropping moment.
Hij zei namelijk het volgende: ‘Mam, dit leg ik opzij zodat ik straks Nidoking kan kopen.’
En met één vloeiende beweging legde hij een briefje van 500 aan de kant.

Even de ondertiteling voor het geval de Pokémon-versie van dit spel jou niet bekend is: Nidoking is de ‘Kalverstraat’ van het Pokémon Monepoly.
En zoonlief heeft een heldere strategie: Kopen! Bouwen! Winnen! En dan vooral de duurste straat!
Lees meer

Verdwijnt het boekhoudvak? En wat dan?

 

Ontwikkelaars van slimme software, vooruitstrevende accountantskantoren en zelfs de belastingdienst doen hard hun best om te zorgen dat de boekhouding en belastingaangiften steeds minder specialistische kennis vereisen.

Er wordt beweerd dat het boekhoudvak over een aantal jaar niet meer bestaat. Oxford-economen Frey en Osborne onderzochten van 702 beroepen de kans dat het beroep wordt weg-geautomatiseerd. Het beroep op plek 1 heeft de kleinste kans om weg geautomatiseerd te worden, het beroep op plek 702 de grootste. Accountants en boekhouders staan samen op de 671e plek. Belastingconsulenten staan op 695e plek.

Een doemscenario? Iets om wakker van te liggen? Of zorgen de technologische ontwikkelingen juist voor een zee aan mogelijkheden en maken ze het je vak vooral interessanter en aantrekkelijker? Ik denk het laatste. Maar dat gaat niet vanzelf. Je zult er wel iets voor moeten doen.

Het begint ermee dat je afscheid moet nemen van het idee dat jouw vak vooral te maken heeft met het registeren van en rapporteren over de feiten. Want dát is nu bij uitstek iets wat computers straks echt beter, sneller en nauwkeuriger kunnen dan mensen. Martijn Aslander (stand-up filosoof en auteur) ontmoette ik een jaar of vijf geleden voor het eerst. En hij zei toen iets wat me altijd is bijgebleven ‘Het ontkennen van technologische ontwikkelingen is gewoon niet zo handig‘. En zo is het. De bewijzen zijn er al: Accountantskantoor 216 biedt standaarddiensten (zoals het samenstellen van de jaarrekening) gratis aan!!! Alleen het advies dat volgt uit die cijfers wordt in rekening gebracht. Dat betekent nogal niet wat. Dit zijn ontwikkelingen die het vak hard gaan raken.

Ik kan me voorstellen dat er allerlei gedachten door je hoofd schieten. Van: ‘Ik kan mijn boekhouddiensten toch niet gratis gaan aanbieden’. Tot ‘Gelukkig heb ik een flink bestand van zeer tevreden klanten’ tot: ‘Zo’n vaart zal het heus niet lopen.’ Denk dan nog eens terug aan de uitspraak van Martijn Aslander…

Dan ontstaan natuurlijk direct de volgende vragen: ‘Wat dan wel?‘ en ‘Hoe dan?‘. En dat zijn slimme vragen om te stellen. Want die vragen brengen je naar nieuwe mogelijkheden en nieuwe kansen. En die mogelijkheden en kansen zijn er! Meer dan je je wellicht nu kunt voorstellen. Stel je eens voor hoe jouw vak eruit ziet als jij je klant gaat helpen zijn doelen te bereiken! Als je hem gaat helpen winst te maken en een financieel succesvol en winstgevend bedrijf te runnen. Wat doet dat met jouw werkplezier? Met de waardering die je krijgt van je klant? En met het tarief wat je in rekening kunt brengen? Als jij je klant helpt 10.000 euro meer te verdienen, dan valt jouw rekening in het niet. Zelfs als die 2 of 3 keer zo hoog is dan je huidige rekening!

Wil je hier meer over weten? Kijk dan eens of het worden van Profit First Professional wellicht iets voor jou is!