Profit First Professionals

Waarom klanten niet logisch handelen en wat dat ze kost

Ook jij hebt ze ongetwijfeld. Klanten die onlogisch handelen. Die gewoon niet doen wat ze moeten doen, terwijl je het ze nota bene hebt uitgelegd.
Klanten die geld uitgeven wat ze niet hebben.
Klanten die geld uitgeven aan dingen waar ze geen geld aan zouden moeten uitgeven.
Klanten die pas op het allerlaatste moment hun bonnen en facturen aanleveren.
Klanten die hun ‘huiswerk’ niet doen, zodat jij ze niet kunt helpen.

Onbegrijpelijk.

Of toch niet?
Het gekke is, wij denken dat we logisch en rationeel handelen. We zijn tenslotte ondernemers, en we zijn niet voor niets zover gekomen.
Maar dat is een misvatting. De meeste beslissingen nemen we op basis van emotie. Meestal geheel onbewust.
En dat zijn niet altijd de beste beslissingen.
(Met ‘we’, bedoel ik natuurlijk je klant. Maar eerlijk gezegd ook mijzelf en wellicht zelfs jou ;-))

Dit vertel ik je niet zomaar. Dit is essentieel. Want als we weten wat de oorzaak is van gedrag van klanten, kunnen we er iets aan doen.
Een wijs mens zei ooit eens: Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg. Dus als je andere resultaten wilt, moet je andere dingen doen.
Deze quote wordt toegewezen aan Einstein, maar we weten niet zeker of hij dat wel zei. Wie het ook zei, ik gebruik de quote graag. Want hij zet je aan om andere dingen te doen.

In het gedachtengoed van deze quote, is het voor jou als financial niet handig om je klanten nog een keer uit te leggen:
Dat ze toch echt naar hun boekhouding / budget moeten kijken voordat ze financiële beslissingen nemen.
Hoe ze een balans / resultatenrekening lezen
Dat ze bonnetjes eerder moeten inleveren.

Dit heb je waarschijnlijk al geprobeerd. En het werkte niet. Je zult iets anders moeten.

Wat dan?

Mike Michalowicz, de grondlegger van Profit First, zei: We moeten stoppen met ondernemers te dwingen in systemen (lees: boekhoudsystemen) die ze niet snappen. We moeten het systeem aanpassen aan de ondernemer. En vanuit die gedachte ontstond Profit First.
Profit First is niet het zoveelste boekhoud- of rapportagesysteem. Profit First is een cashflowmethode. En hij sluit zo naadloos aan bij menselijk gedrag, dat hij door ondernemers moeiteloos wordt toegepast.

Ik plaatste van de week een bericht op Linkedin (over mijn nieuwe boek, Fundament van Succes) en alhoewel Profit First helemaal niet het onderwerp was, werden deze comments gepost:

Profit First betekent veel voor ondernemers.
Het helpt ze (eindelijk) om hun cijfers onder controle te hebben.
Het helpt ze met rust. Ze slapen beter.
Het helpt ze met hun boekhouding.
Het helpt ze hun winst en inkomen te verhogen.
Het helpt ze zelfs meer omzet te maken.

Meer weten over wat Profit First Professionals voor jou en je klanten kan betekenen?
Schuif dan aan bij het gratis informatiewebinar!

Graag tot dan!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.