Emoties. Wel of niet belangrijk in je business?

Emoties. Wel of niet belangrijk in je business?

Business is not about emotions
Mensen zijn emotionele wezens

Wat is nou waar? En wat moet je hiermee?
Ik schrijf vandaag over de lastige kloof tussen emoties en business.
Want oh, wat is het belangrijk om daar grip op te krijgen.

Als trainer en coach van financieel professionals heb ik het jarenlang lastig gevonden het emotionele aspect mee te nemen in mijn coaching. Accountants zien me aankomen… Business is zakelijk… Emoties zijn voor privé… althans… zo dacht ik lang.
Wijsheid komt met de jaren denk ik 😉

Ondertussen begrijp ik heel goed dat emoties een kracht zijn die we niet kunnen ontkennen.

Dat het wel of niet managen van emoties een grote impact heeft op geluk, winst, gezondheid en succes. En dat het meenemen van emoties in de begeleiding van mijn klanten dus heel belangrijk is.

Ik leer mijn klanten twee dingen. Ik leer ze:
1. Emoties zijn belangrijk en
2. Emoties zijn niet belangrijk

Nogal verwarrend 😉 Maar toch is het zo. Laten we naar beide kijken:

1. Emoties zijn belangrijk
Jim Rohn zegt: Emotions will either serve or master, depending who is in charge.
Daarmee bedoelt hij: Als jij je emoties niet managet, gaan je emoties jou managen. En dan ben je overgeleverd. Dan stuur je niet meer, maar lijd je. En dan wordt het extreem lastig, zo niet onmogelijk, om je leven en bedrijf onder jouw voorwaarden te leven.
Dus ja, emoties zijn belangrijk. Het is belangrijk om ze te herkennen en er vervolgens wat mee te doen. Want als jij emoties van angst, weerstand, irritatie of wat dan ook niet managet, dan sturen ze je acties en, ik weet niet hoor, maar als ik mijn angst aan het roer zet van mijn bedrijf, dan kom ik niet ver. Jij?

2. Emoties zijn niet belangrijk
Tegelijkertijd zeg ik met grote regelmaat tegen mijn klant: Dit gaat niet over emoties. Kijk naar de feiten. Kijk naar de technische kant van het verhaal. En bepaal op basis daarvan je acties. Alleen… om emoties onbelangrijk te kunnen maken, moet je ze wel eerst herkennen.

Het managen van emoties: Hoe dan?
Je kunt emoties in 3 stappen managen. Let op: Dit is geen quick fix. Dit is een levenslange school 😉

Stap 1: Herken en benoem je emoties
De eerste stap komt uit het ‘emoties zijn belangrijk’ kamp. Ga je emoties aandacht geven. Ga ze herkennen. Als je je K* voelt, vraag je dan af, ben ik boos? bang? verdrietig? gefrustreerd? Probeer je emotie te labelen. Door je emoties te zien, kun je ontspannen. Emoties die niet gezien worden, blijven op de deur rammen (en die deur, dat ben jij dus).

Stap 2: Parkeer ze op de achterbank
De tweede stap komt uit het ‘emoties zijn niet belangrijk’ kamp. Want, als je je emotie aandacht hebt gegeven, zet je hem op de achterbank. Doe hem een gordel om. Geef hem desnoods een iPad. Maar zorg dat je zelf achter het stuur blijft zitten.
Makkelijker gezegd dan gedaan? Ja en nee. Natuurlijk, sommige emoties hebben meer nodig. Zoek dan een therapeut of coach. Maar… vaak hoeft dan niet nú. Als emoties niet al te heftig of getraumatiseerd zijn, kun je ze best even op de achterbank parkeren. Zodat jij verder kunt met je business.

Stap 3: Kijk naar de feiten
Zodra jouw emotie op de achterbank zit, kun jij je concentreren op de feiten. Op de technische kant van het verhaal. Wat is er precies gebeurd? Wat stond er exact in die mail? Wat zei hij eigenlijk echt? En op basis van die feiten, die vrij zijn van emotie, kun je veel makkelijker je actie vormgeven. Wat ga jij, kijkend naar de feiten nu doen? Wat beslis je? Wat is je volgende actie?

Zakelijk succes gaat veel verder dan het vinden van je ideale klant, het verhogen van je prijzen, efficienter werken of verbeteren van je marketing. Zakelijk succes gaat ook over je emoties. En daarmee leren omgaan. Ben jij er klaar voor om leiderschap te nemen over jouw business? Kom dan in september naar ProfitCon. Daar hebben we het óók over marketing en efficienter werken. Maar daar gaat het vooral over jou. Daar ga jij jezelf beter leren kennen en daar zet jij de volgende stap in persoonlijk leiderschap.

Bestel snel je ticket op op ProfitCon.nl

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.