Ik kreeg wat ik vroeg maar niet wat ik wilde en niemand was happy

Ik kreeg wat ik vroeg maar niet wat ik wilde en niemand was happy

Facebook herinnerde mij aan de dag voor mijn huwelijk, in 2013, toen ik in een nagelsallon mijn nagels liet lakken.

Ik kreeg wat ik vroeg maar niet wat ik wilde en niemand was happy

Dit was geen fijne klantervaring. Ik voelde me niet serieus genomen, en erger nog, het resultaat was niet naar verwachting, want mijn nagellak was al stuk voordat mijn huwelijksdag goed en wel begon.

Vorig jaar waagde ik nóg een poging.

Het zat zo. Ik was de nieuwe financieel coach en co-host van Viktor Brand in het SBS6 programma ‘Hoeveel ben je waard?’ 
Ik had dus mooie nagels nodig; en toog opnieuw naar een nagelsalon. Dit keer trof ik een betere styliste. Ze besprak mijn wensen en legde de mogelijkheden uit. Ik ontdekte dat gelnagels géén nep-nagels waren, maar dat het hele sterke nagellak was waarna je wél je sleutelbos uit je tas mag halen. Aldus besloot ik mijn nagels te laten gellakken.
Lezers met verstand van nagellak denken nu meewarig – ‘gut: wist ze niet eens wat gelnagels waren?’
Lezers zonder verstand van nagellak denken nu mogelijk – ‘ik snap het nog steeds niet helemaal, maar kennelijk heb je heel veel variaties om je nagels mooi te maken.’

Het punt is (want ja, dit gaat over ondernemerschap); toen ik in 2013 voor mijn huwelijk mooie nagels wilde, had ik echt geen verstand van de verschillende mogelijkheden. In mijn hoofd bestonden er twee varianten: Lakken of nep. En nep-nagels wilde ik dus echt niet.
De dame van de nagelsalon was zó ongelofelijk expert in haar vak, dat het niet in haar opkwam dat ik niet wist wat gelnagels waren. Ze stelde geen vragen, ze onderzocht niet wat mijn wensen waren en hoeveel kennis ik over het onderwerp had. Ze verkocht me wat ik vroeg (nagellak) waardoor ik niet kreeg wat ik wilde (mooie nagels) en ze had er duidelijk een heftig oordeel over: Wie gaat er in %&$#%snaam trouwen met een simpel lakje?!
Had deze dame oprechte interesse getoond en was ze het gesprek aan gegaan, dan hadden we samen al heel snel uitgevonden dat ik de ballen verstand had van nagels lakken, en dat ik dus geen idee had wat ik nodig had. Dan had ze me (de 5x duurdere) gelnagels kunnen verkopen en dan waren we beide heel veel gelukkiger geweest.

Wat kun je nu met dit verhaal?
In mijn ogen kun je hier een aantal heel belangrijke lessen uit lezen:
1. Als expert besef je niet dat je expert bent. Je loopt zo ver voor op de klant, dat je soms wel 10 stappen terug moet doen in het gesprek met je klant.
2. Je gebruikt eerder vakjargon dan je denkt. ‘Gelnagels’ is echt vakjargon. Als staat een nagelstyliste er mee op en gaat ze er mee naar bed. Het is vakjargon. In jouw wereld is een simpel woord als ‘balans’ en ‘grootboekrekening’ in essentie vakjargon.
3. Je komt er alleen achter wat je klant echt nodig heeft door vragen te stellen. Niet door enkel te luisteren naar wat de klant zegt nodig te hebben. Dikke kans dat de klant dat zelf ook niet weet. Dus ga vragen stellen. Veel vragen.

Wil jij nog veel meer manieren leren om je klanten te helpen echt resultaat te behalen?
Sluit dan aan bij het gratis informatiewebinar. Dan vertel ik je wat ik voor je kan betekenen!

We staan aan het begin van een nieuw tijdperk en jij kunt daar onderdeel van zijn!

Heel graag tot dan!

Ps:
Een andere (toffe!!) manier om jezelf te ontwikkelen als boekhouder, accountant of financieel business-expert is naar ProfitCon te komen. We hebben nog maar een handvol tickets! Dus als je er bij wilt zijn – meld je snel aan op www.ProfitCon.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.