De examinator zei: 'Trappen!' en ik ging helemaal los

De examinator zei: ‘Trappen!’ en ik ging helemaal los

Ik deed vorige week mijn Krav Maga P3 examen. Krav Maga is een Israelische zelfverdedigingssport, en ik ben sinds 2 jaar ‘hooked’. En vorige week deed ik dus examen.

‘Het is maar een sport’, kun je denken, maar ik vond dat examen dus toch best een beetje spannend. Dus toen de examinator de eerste aanwijzing gaf: ‘Regular Front Kick in Place’ ging ik helemaal los op het trapkussen wat mijn maatje vasthield. Maar na een trap of 5 kreeg ik de feedback dat mijn trap op zich wel goed was, maar dat het niet de trap was die de examinator bedoelde.
Ook op de ‘Regular Front Kick with step’ en de ‘Regular Front Kick with slide’ ging ik helemaal los. Maar steeds kreeg ik de feedback dat ik wel goed trapte, maar niet de juíste trap liet zien.

Je kunt je vast voorstellen dat ik steeds onzekerder werd. Het examen was nog geen 10 minuten bezig en ik had alle instructies verkeerd opgevolgd. Mijn maatje fluisterde me streng in: ‘Kom op nou! Je weet prima wat je moet doen!’ en ik riep mijzelf tot de orde. Ik ging ECHT LUISTEREN naar de instructies, in plaats van er gewoon maar wat op los te trappen, en Dion en ik slaagden na ruim 2 uur flink buffelen met glans voor het examen.

Wat ik in eerste instantie niet deed tijdens dat examen, was echt luisteren. Ik luisterde half, hoorde iets wat resoneerde (trappen!!) en ik ging los.
En dat is wat boekhouders en accountants ook vaak doen. Hun klant vertelt ze iets wat resoneert – ze hadden eerder een klant met een soortgelijk probleem, of het is een onderwerp waar ze heel verstand van hebben, en ze gaan helemaal los! Ze leggen de theoretische ondergrond uit en geven direct allerlei handige tips en adviezen.
Maar al te vaak, krijgt de klant alleen géén antwoord op zijn échte vraag. Zijn échte vraag is namelijk helemaal niet op tafel gekomen. De expert heeft niet doorgevraagd.

Doorvragen is één van de meest onderschatte vaardigheden. Zodra een expert gaat doorvragen, komt er meer en betere informatie op tafel en worden vraagstukken beter en sneller opgelost. Maar er gebeurt nog meer. Als je als expert betere vragen gaat stellen, dan gaat je klant je zien als trusted advisor of winstadviseur, die hem kan helpen zijn doelen te behalen. Dat is de rol waar je heen wilt, toch?

Op ProfitCon krijg je in twee dagen tijd meer tips, inspiratie en vaardigheden aangereikt om je rol als winstadviseur te pakken dan je voor mogelijk houdt.

Bestel snel je ticket!

Er komen op ProfitCon sprekers uit de hele wereld. Als je klaar bent om met je bedrijf de volgende stap te zetten, dan is ProfitCon the place to be!

Ik zie je heel graag daar!


Heb je vragen?

Stel ze dan hieronder. Ik reageer altijd!

Vond je dit artikel waardevol?
Dan vind ik het super als je het wilt delen via de onderstaande sharebuttons. Mijn dank (en dat van de lezer) is groot!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.