certifiedcontrol

Profit First Case: Interview Eric Plantema (Certified Control)

“Ik zou niet meer zonder Profit First kunnen. Dan zou ik nog steeds struggelen met mijn eigen uren. Nu kan ik me richten op de toekomst.”

Eerste aanraking met Profit First
“Tijdens een Profit First workshop van Femke Hogema wist ik meteen: dit is een nieuwe manier van werken voor een boekhouder, waar je écht waarde mee levert. Ik ben een leergierige maar ook sceptische econoom, en lees dagelijks over financiële zaken. Wanneer ik iets nieuws leer tijdens bijvoorbeeld een cursus, dan denk ik vaak: ‘leuk, maar eigenlijk wist ik het al.’ Maar Profit First was eindelijk écht een nieuwe manier van werken. Daardoor verraste het mij, en dat gebeurt niet vaak.” Lees meer

meerwinstuitboekhoudklanten

Hoe je zorgt dat klanten je met liefde meer betalen zonder dat je harder hoeft te werken.

*Dit artikel is ter voorbereiding op onze informatiesessie voor toekomstige Profit First Professionals. Ben jij een boekhouder of accountant die meer waarde wil leveren aan klanten met de Profit First methode? Klik dan hier voor meer informatie.

Hogere prijzen betalen je klanten met liefde 
Eén van de dingen die ik mijn klanten leer is hogere prijzen te vragen. Niet zomaar natuurlijk, en ook niet als eerste, maar het is wel iets wat veel aandacht krijgt.

Ik vertel je graag waarom klanten die hogere prijzen met liefde betalen. Want dat doen ze. Echt. Maar voordat ik daarin duik vind ik het allereerst belangrijk om te vertellen waarom het noodzakelijk is dat je hogere prijzen gaat vragen, en dat je begrijpt dat hogere prijzen vragen een onderdeel is van een groter geheel. Dus je kunt niet alléén hogere prijzen vragen. Er is meer nodig! (En dat hoeft zeker niet te zijn: harder werken).
Lees meer

Als mijn klant het niet snapt, dan leg ik het gewoon nog een keer uit.

Als mijn klant het niet snapt, dan leg ik het gewoon nog een keer uit. De kunst van het simplificeren

Als boekhouder of accountant spreek je een eigen taal. Een mooie, duidelijke taal. Dat wel. Maar het is een taal die niet al je klanten spreken. En omdat jij je niet realiseert dat je een andere taal spreekt, spreek je hem ook nog eens in een hoog tempo. Tegen de tijd dat de klant snapt wat je zei in zin één, ben jij al bij zin vijf. Dan ben je hem definitief kwijt. En nog wel op het moment dat je een winstverhogende tip gaf! Gemiste kans!

Overdrijf ik nu niet een beetje? Vraag je je misschien af? Ik ben bang van niet. Ik heb de afgelopen tien jaar meer dan tienduizend ondernemers ontmoet en begeleid en bijna allemaal hebben ze moeite hun boekhouder of accountant te volgen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Die zijn er altijd. Over die 5% van je klantenbestand heb ik het nu niet.

Lees meer

Speciaal voor boekhouders en accountants: Leer je klant tanden poetsen

Ik heb een vraag aan je. Het is een vraag die ik ook altijd stel op mijn Profit First lezingen:
Poets je iedere dag je tanden?”
“Natuurlijk,” denk je nu waarschijnlijk. “Logisch.”
Vraag twee: “Vind je het bijzonder leuk om je tanden te poetsen?”
Als je een beetje lijkt op het publiek wat ik bij mijn lezingen heb, is de kans 95% dat je zegt:
Nee, ik vind het niet super leuk mijn tanden te poetsen.”
Een deel van de mensen vindt tanden poetsen wel super leuk. Dat vind ik best grappig, maar daar gaat dit artikel niet over 😉 Het gaat even over die 95% van de mensen die wél iedere dag zijn tanden poetst, terwijl hij daar niet persé heel veel zin in heeft.

Het is een boeiend fenomeen, want waarom doen we iets, terwijl we er niet zoveel zin in hebben? Daar zijn ten minste twee belangrijke redenen voor:
Lees meer